S nadšením do školy. Praha 6 jako první kupuje dětem ve velkém tablety

Místo, kde děti budou s radostí chodit do školy by se s nadsázkou mohly stát pražské Dejvice. Místní radnice totiž jako první v Česku zavádí do všech svých základních škol tablety. Projekt pojmenovala Škola na dotek.

V České Kamenici má tablety jedna škola na zkoušku. A děti tam prý prosí, aby hodinu, v níž používají tablety, kantoři protáhli přes přestávku. Výjimečnost šesté městské části je v tom, že našla v rozpočtu deset milionů, aby nakoupila technologie všem svým školám. Zatím jich vybavila šest.

„Zbývajících devět škol je dostane do září 2014,“ řekl radní pro školství Ondřej Balatka. Jak podotkl vysokoškolský pedagog Ondřej Neumajer, na ministerstvu školství budou sledovat, jak se projektu v Dejvicích daří, aby případně podobné plány mohli s kolegy zařadit do celostátní koncepce školství do roku 2020.

Základní škola Emy Destinové už má tablety několik dní. V prvním patře na konci chodby vytvořili speciální učebnu, kde se budou žáci učit především cizí jazyky, ale prostor tu mají otevřený i chemikáři, fyzikáři nebo třeba matematici.

Gramatika s tabletem

Ve středu dopoledne tu seděla třída devátá B a „drtila“ se podmínkové věty během hodiny angličtiny. Jejich učitel Jaroslav Supek žákům krátce vysvětlil gramatiku a pak je nechal, ať vezmou tablety do rukou a trénují na testu a cvičeních, co se naučili.

Tohle je však jen jedna z možností. Příště mohou vyndat sluchátka s mikrofony, která umožní dětem namlouvat dialogy, poslouchat různé druhy akcentů, nahrávat vlastní věty.

Záleží jen na kreativitě jejich kantora a na tom, jaké do té doby stihne sehnat speciální výukové programy. S tablety se tu totiž všichni zatím jen učí a databázi programů teprve vytvářejí.

„Programů pro tablety je řada. Některé umožní dětem virtuální procházku starým Římem, jiné jim ukážou, jak tepajícím srdcem protéká krev,“ jmenuje jen několik málo příkladů mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Ve fyzice pak některé programy umožní natočit na video jedoucí auto a spočítat jeho rychlost. A pokud škola do tabletů nahraje další speciální fyzikální program, umožní studentům měřit v decibelech hluk silnice, šustot listí, ale také to, kdo z kantorů nejhlasitěji křičí. Jiná, poněkud morbidnější aplikace pro biologii zase umožňuje virtuální pitvu žáby.

Hlavní výhodou tabletů je názornost. Děti si mohou nahrávky fyzikálních i chemických pokusů detailně prohlížet – třeba i několikrát za sebou, což by jim výuka „postaru“, pokud ji učitel předvedl jednou, neumožnila.

V hodinách cizích jazyků se zase naučí rozlišovat akcenty, správně vyslovovat.

„Na tabletu je speciální, že dává i tvůrčí možnosti. Žáci třeba sehrají scénky v angličtině, hned si je sestříhají, upraví a předvedou ostatním,“ líčí další možnosti Ondřej Neumajer.

Pokud učitel tablety používá správně, pak se podle něj mohou zlepšit znalosti dětí. „Jednoznačně se však ukazuje, že motivace žáků učit se rychle stoupá,“ zdůraznil Neumajer.

Právě nechuť dětí chodit do školy je velký problém. Poslední mezinárodní analýzy Timms a Pirls ukázaly, že české děti mají školu nejméně rády z pětadvaceti sledovaných států.

Tablety do škol jako druhá městská část plošně zavede v příštím roce Praha 13.

 

autor: Kateřina Frouzová

zdroj: http://praha.idnes.cz/praha-6-jako-prvni-vybavila-skoly-tablety-fp5-/praha-zpravy.aspx?c=A131128_2005597_praha-zpravy_bur

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Kontrolní heslo *

* Zkopírujte nebo opiště sem *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>